Błonnik, nazywany także włóknem pokarmowym, jest to grupa substancji wchodzących w skład ścian komórkowych roślin. Należą do nich m.in. celuloza, hemicelulozy, pektyny, ligniny. Warto tutaj zaznaczyć, że człowiek nie posiada zdolności trawienia błonnika, a co za tym idzie również jego wchłaniania w układzie pokarmowym. Co więcej, obecność wody powoduje pęcznienie błonnika. Jakie właściwości ma błonnik? W jakich produktach go znajdziemy?

Błonnik – właściwości

       Jak powszechnie wiadomo, błonnik bardzo korzystnie wpływa na działanie układu pokarmowego. Dzięki niemu możemy uniknąć uciążliwych zaparć. Odnosząc się do informacji wspomnianych wcześniej, kiedy błonnik chłonie wodę, pęcznieje. To w konsekwencji pobudza perystaltykę jelit i ułatwia usuwanie kału. Jest on odpowiedzialny za ogólne regulowanie działania układu pokarmowego. Oprócz tego, chroni nas przed próchnicą, pomaga w odchudzaniu oraz utrzymuje odpowiedni poziom glukozy we krwi. Jedząc żywność bogatą w błonnik możemy spodziewać się obniżenia poziomu cholesterolu. Jego spożywanie zmniejsza też ryzyko wystąpienia miażdżycy.

Produkty zawierające błonnik

     Jeżeli chcemy dostarczać odpowiednią ilość błonnika organizmowi, musimy jeść przede wszystkim warzywa i owoce. Do swojego menu warto dodać także kasze oraz ryż. Ważne jest, aby produkty ze zbóż były jak najmniej przetworzone. Wtedy zawierają więcej błonnika. Biorąc pod uwagę zalety jakie niesie spożywanie błonnika istotne jest, żeby znalazł się on w naszej diecie w odpowiedniej ilości. Według Światowej Organizacji Zdrowia powinniśmy przyswajać od 20 do 40 gramów błonnika każdego dnia.

Błonnik – twój największy przyjaciel
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here